Mi lenne, ha versenytársainknak ma is tárcsás telefonjai lennének? Papíron vezetnék a készleteiket, írógépen írnák a megrendelés-visszaigazolásokat, amelyeket postán adnának fel. Készpénzt használnának, banki utalásokhoz pedig a bankban töltenének ki papírokat. Kizárólag személyesen tárgyalnának partnereikkel. Versenyképesebbek lennének nálunk?
Lehet, hogy ugyanolyan gyártósoraik, targoncáik és képzett munkatársaik vannak, mint nekünk. Mégis egyértelmű, hogy ha ilyen ósdi eszközöket használ a menedzsment, az komoly versenyhátrányt jelent. A “mi lenne” kérdésre a válasz egyértelmű: örülnénk (és hamarosan piacvezetők lennénk).
Ma már nyilván senki nem használ tárcsás telefont. A példát azért írtam, mert amíg nyilvánvaló, hogy egy gyorsabb CNC-vel többet lehet gyártani, sokszor kevésbé nyilvánvaló milyen hatása van a menedzsment modernizálásának. A digitális transzformáció lényege, hogy folyamatainkat, munkaköreinket és gondolkodásmódunkat úgy alakítjuk át, hogy figyelembe vesszük milyen feladatokat végezhet el helyettünk a számítógép, a mesterséges intelligencia. Hasonlóan ahhoz, ahogyan egy automatizált targonca is megváltoztatja a raktározási folyamatainkat.
A mai vezetőknek is megvannak a maguk tárcsás telefonjai. Azok, akik felismerik ezeket, és korszerű eszközökre váltanak, jelentős előnyre tehetnek szert – hasonlóan ahhoz, ahogyan annak idején a mobiltelefonra és az emailre váltás hozott versenyelőnyt. Az, hogy milyen példák vannak erre, mit jelent egy korszerű eszköz, és hogyan érdemes megközelíteni, az egy külön írás témája.