
Tavaly márciusban egy negyvenéves, lendületes vezetővel tárgyaltam, aki már nem bírt a régi rendszerével dolgozni. Pedig minden erőfeszítést megtett, hogy a legtöbbet hozza ki belőle – a fejlesztőkkel hadakozott, saját ötletekkel állt elő, sőt, még programozott is, hogy megkerülje a rendszer korlátait –, de végül arra a következtetésre jutott, hogy a fejlődéshez elengedhetetlen a váltás.
Rendben, de mire váltson? Úgy döntött rászán jelentős időt és fáradtságot, hogy meglátogassa ismerőseinek cégeit. Meglepődve tapasztalta, hogy azok is, akik elégedettnek mondták magukat, az alapvető céges folyamatok támogatására számos segédtáblázatot tartottak karban.
Így összegezte nekem: a legtöbb vállalatirányítási rendszer középszerűségre van optimalizálva. Tele vannak pakolva funkciókkal, ennek 30%-át használnák, de azt nem tudják úgy, ahogy arra szükség lenne. (A Gartner szerint az ERP bevezetések 80%-a nem éri el a céljait, pl. ugyanúgy exceleznek a kollégák mellette).
Annak ellenére, hogy ismerik az excel/google sheet-ben vezetett vállalati működés hibáit (több helyen kell(ene) karbantartani az adatokat, nem derülnek ki a hibák, későn vesznek észre problémákat, stb), a cégek nagy része (a Deloitte kutatása szerint 70%) megelégszik ezzel. Nem tudják, hogy van jobb, vagy nem akarják rászánni az időt és energiát, hogy legyen jobb. (A University of Hawaii és a KPMG azt mutatta ki, hogy 150 sornál hosszabb táblázatok kb. 90%-ában vannak hibás adatok.)
Persze így is lehet sok pénzt termelni … amíg a piac engedi. A következő években, az elmúlt 30 évnél nehezebb gazdasági helyzetben, kiélezettebb verseny mellett a középszerű megoldásokkal elért középszerű hatékonyság és középszerű eredmény már nem lesz elég.
Szerencsére van megoldás arra, hogy a megváltozott világban élenjáró legyen egy cég, ha tudja mit kell tennie és azt meg is teszi. Ügyfeleinken látom, hogy néhány év alatt milyen korábban elérhetetlen lehetőségek válnak számukra elérhetővé, ha az 5 különböző céges területet, köztük a digitális eszközeiket jól alkalmazzák.
Mi ezzel tudunk hozzájárulni, hogy ügyfeleink tisztán lássák a lehetőségeiket, és a jövő sikeres cégei lehessenek.
Gerevich János
Digitális transzformáció specialista, ügyvezető